7. října 2013

Norské školky aneb "Jak jsme strašně zaostalí"

To, že Norové jsou úplně největší samožerové ze všech národů, které jsem zatím stihla procestovat, už pro mě není žádná šokující novinka. Norové se prostě vidí jako úžasný, perspektivní a bezchybný západní stát s naprosto perfektním sociálním a školním systémem (to, že je čtvrtina studentek těhotná a další čtvrtina tahá ty svý uřvaný poklady do školy, berou jako naprostou samozřejmost a známku vyspělosti).


Nicméně, dnes mi skutečně vyrazila dech jakási paní profesorka (perfektní brunet-kopie matky Štikové), které prohlásila, že naše školky jsou podle ní zaostalé a, že doufá, že k jejich systému "taky jednou dojdeme".
A jak k takovém závěru vlastně došla? Začnu tedy u toho jak vypadá taková klasická norská škola.

Klasická norská školka

  • Do školy začínají děti chodit cca od 3 měsíce věku, protože norské matky jsou natolik emancipované, že prostě na žádnou rodičovskou dovolenou nepůjdou, poněvadž by to pro ně bylo ponižující. 
      • Po dobu těchto 3 měsíců, kdy matka skutečně MUSÍ být s dítětem doma, se jí dostává 100% platu, jaký měla v zaměstnání. Je-li to studentka, dostává moc pěknou podporu od státu.
  • Ve školce se jedna paní učitelka/pan učitel (ano v Norsku je velice populární být učitelem v mateřince) věnuje MAXIMÁLNĚ 4 dětem! Neexistuje, aby se věnoval(a) více než 4, protože pak jim nemůže poskytnout správnou individuální péči a zanedbávala by jejich individuální osobnostní rozvoj. 
  • Dítě si samo rozhodne, co chce ve školce dělat. 
  • V žádném případě učitelka nesmí určit, že dopoledne se maluje a odpoledne se půjde na procházku. V takovém případě omezuje osobnost dítěte a potlačuje demokracii ve třídě.
  • V norské školce se dítě obléká samo na procházku.
  • Dítě si samo rozhodne, jestli chce jíst a co chce jíst.


Proč jsou vlastně podle Norů české školky tak barbarské?

  • Máme jednu paní učitelku na cca 20 dětí.
  • Program dne volí učitelka.
  • Jídelníček je daný na týden dopředu a běda, když někdo zakňourá, že něco nepapá.
  • Po obědě nutíme děti spát !!!
  • Naše děti jsou  "cvičené opičky" (ano, tak to bylo doslova řečeno), protože taky chvilku umí klidně sedět a většina z nich je vychovaná.
  • Kontrolujeme, co si dítě obléká než jde na procházku. ("Dášenka jde celou dobu v bačkůrkách! To má blbý, v čem bude lyžovat?")
A co vy, taky si myslíte, že norské školky jsou lepší? 




5 komentářů:

  1. to nevim, ja si pamatuju ze me treba skolka pekne stvala. Furt me nutili neco jist (a to jakoze ja jako mala proste nic nejedla). Nastesti jsem ve skolce nemusela spat, ale jednou jedinkrat jsem musela a ja proste nemela tu potrebu po obede spat a oni me nutili v ty posteli lezet a cumet do stropu... A porad me neco nutili. Pani ucitelky jsem nesnasela :D Pro me teda skolka byla utrpeni a to jsem tam chodila jenom 1 rok. Ale uz je to davno, treba uz je to ted jiny :)

    OdpovědětVymazat
  2. Chápu, každej má ze školy nějakou tu blbou zkušenost (Michal třeba do dnes nesnáší mlíko, protože ho do něj lily učitelky ve školce), ale mě spíš naštval fakt, že oni absolutně nepřipouští, že i jinej systém, než ten jejich by mohl fungovat nebo nedejbože být dobrý. Já bych třeba nestála o to, aby si moje dítě mohlo rozhodnout jestli bude dnes jíst nebo ne, protože jestli by bylo po mě, tak by nejedlo v tý školce vůbec nic (kromě nudlí s mákem). :)

    OdpovědětVymazat
  3. No jako jídlo a oblíkání je hodně blbý...každej ví že v tomhle věku by děti měli jíst zdravě a blabla a i to hnusný mlíko aby měli zdravý kosti (i když já ho taky nepila a nepiju dodnes:D) a sami se oblíkaj? tak hodně štěstí, než vyjdete na procházku vyhraďte si na přípravu tak hodinu minimálně...A k těm cvičeným opičkám....pokud maj učitelky nervy na neustále běhající a řvoucí děti, který neumí poslechnout když jim někdo řekne ať si sednou a sou zticha...tak jen nechtěj uznat že je prostě nezvládaj:D

    OdpovědětVymazat
  4. Na školku mám pár silných vzpomínek: odpolední spaní, které jsem musela absolvovat dost často a ze srdce ho nenáviděla, luxusní špenátovou pomazánku, kterou jsem od té doby už neochutnala a narvaný céčko v nose (nepamatuji se, že bych ho někdy vytáhnula ven :)). Údajně byla ranní histerie a pláč na denním pořádku. Ale dovoluji si říct, že i díky našemu BARBARSKÉMU přístupu k dětem v mateřských školkách, ze mne vyrostl slušně vychovaný člověk, který umí respektovat autority, ví, že se celý svět netočí kolem něho, nechá si stále rád poradit a umí se přizpůsobit jiným, jinému programu a prostředí. Copak nám geny dávají do vínku už i vědomost toho, co je správné a co je špatné, a zkušenosti s okolním světem? Jsem ráda, že jsem český barbar :D. B.H.

    OdpovědětVymazat
  5. U nás je podle mě v pořádku, že děti mají určeno, kdy se papká a kdy se co dělá, aspoň se naučí nějakému řádu. Kdybych byla učitelka a několik dětí na mě hulákalo jedno přes druhé, že chtějí dělat to a to, asi bych se z toho za chvíli zcvokla :) Ale zase to nucení jíst něco, co nechtějí, to je horší. Mě nutili jíst vajíčka natvrdo. Tak jsem ho snědla a vrátila ho zpátky na talíř a paní učitelce do klína, doteď to nejím :D Ale třeba je to teď jinak, moje neteřinka chodí ze školy domů nadšená :)

    OdpovědětVymazat